Czym jest ząb zatrzymany i jak się go pozbyć?

Zatrzymane zęby negatywnie wpływają na nasze zdrowie, dlatego są bardzo problematyczne. Dolegliwość nie dotyczy wyłącznie ósemek, jak niekiedy sądzimy, ponieważ w obrębie łuków zębowych dochodzi niekiedy do zatrzymania różnych zębów.

Czym jest ząb zatrzymany?

Sytuacja ma miejsce, gdy prawidłowo wykształcony ząb nie wyrzyna się ponad powierzchnię dziąsła, co oznacza, że utknął w kości szczęki. Problem dotyczy zazwyczaj zębów mądrości, ale nie tylko ósemka może zostać zatrzymana. Niekiedy zdarza się, że kły i przedtrzonowce pozostają w kości szczęki lub żuchwy. Utknąć mogą również jedynki i dwójki.  Ząb może zostać zatrzymany całkowicie, czyli cały otoczony przez kość lub częściowo, niewielka część korony wystaje z dziąsła, jest osłonięta błoną śluzową lub jej fragment jest widoczny w jamie ustnej. Głównym powodem problemu jest brak miejsca w łuku zębowym. Przyczyną może być późne wypadnięcie tzw. mleczaka lub gdy pierwsze zęby wypadną zbyt wcześnie. Aby nie dopuścić do tego rodzaju sytuacji, powinniśmy w dzieciństwie regularne odwiedzać stomatologa. Dental Complex doradza leczenie mlecznych zębów, dzięki czemu będą w lepszej kondycji, co jest niezmiernie ważne dla uzębienia i zdrowia jamy ustnej w późniejszych latach.

Jak się pozbyć zęba zatrzymanego?

Ząb zatrzymany jest problemem nie tylko ze względu na widoczny jego brak, ale wywołuje objawy takie jak np.: nieprawidłowy zgryz, przewlekły ból, stan zapalny dziąsła; szczękościsk, trudności z otwieraniem ust; próchnica korony zęba, ropnie, stany zapalne, dysfunkcja stawów skroniowo-żuchwowych, a nawet pęknięcie całego lub fragmentu sąsiedniego zęba. Takie schorzenie podlega leczeniu, które zależy od stopnia skomplikowania, ale zazwyczaj jest przeprowadzany zabieg chirurgiczny. Wykonuje go chirurg szczękowy lub stomatologiczny. Musi przeprowadzić tylko i wyłącznie specjalista i zawsze w warunkach sterylnych, by nie doszło do poważnych powikłań. Zabieg jest wykonywany przy znieczuleniu miejscowym.