Czym jest leczenie kanałowe?

Leczenie kanałowe, znane również jako endodoncja, to procedura stomatologiczna mająca na celu usunięcie zainfekowanej miazgi z wnętrza zęba i oczyszczenie kanałów korzeniowych. Zabieg ten jest niezbędny w przypadku zaawansowanego stanu próchnicy, urazów zęba lub zapalenia miazgi.

Leczenie kanałowe ma na celu ochronę zęba przed dalszym niszczeniem i utrzymanie go w jamie ustnej pacjenta. W przypadku zaawansowanej próchnicy bakterie mogą przedostać się do wnętrza zęba, powodując infekcję miazgi oraz ból. Jeśli infekcja nie zostanie usunięta, może prowadzić do powstania ropnia, a nawet do utraty zęba. Dlatego leczenie kanałowe jest często jedynym sposobem na uratowanie zęba i uniknięcie jego ekstrakcji.

Etapy leczenia kanałowego

Na początku dentysta ocenia stan zęba, wykonując badanie kliniczne oraz zdjęcie rentgenowskie. Na podstawie tych badań ustala, czy leczenie kanałowe jest konieczne i opracowuje indywidualny plan leczenia. Przed rozpoczęciem zabiegu dentysta podaje znieczulenie miejscowe, aby zminimalizować ból i dyskomfort pacjenta. Następnie izoluje ząb za pomocą specjalnej osłony gumowej (koferdamu), która chroni resztę jamy ustnej przed bakteriami i ułatwia dostęp do zęba.

Dentysta wykonuje otwór w koronie zęba, aby uzyskać dostęp do wnętrza zęba. Otwór ten umożliwia również drenaż ropy i bakterii oraz wprowadzenie narzędzi endodontycznych do kanałów korzeniowychGłównym celem leczenia kanałowego jest usunięcie zainfekowanej miazgi oraz oczyszczanie i dezynfekcja kanałów korzeniowych. Dentysta używa specjalnych narzędzi (tzw. pilników) do usunięcia miazgi i poszerzenia kanałów. Następnie płucze je roztworami antybakteryjnymi, aby zlikwidować wszelkie pozostałości infekcji.

Po oczyszczeniu kanałów korzeniowych dentysta wypełnia je specjalnym materiałem – gutaperką. Wypełnienie to ma na celu uszczelnienie kanałów, aby zapobiec ponownemu zakażeniu i utrzymanie zęba w dobrym stanie. Na koniec leczenia kanałowego dentysta odbudowuje ząb za pomocą wypełnienia lub korony protetycznej. Odbudowa ta ma na celu przywrócenie funkcji żucia oraz estetyki zęba.